Foursquare

Det første helt store gennembrud kom med Messenger og ICQ mange år tilbage. Man fik muligheden for hele tiden at se om vennerne sad ved deres computer, og man kunne kommunikere direkte med dem via de 2 programmer.

Så kom Skype, som slog sig på at man kunne ringe sammen via computeren helt gratis, ja man kunne endda ringe til helt almindelige telefoner fra computeren (mod betaling).

I 2004 åbnede Facebook, hvor man kunne oprette sin egen profil, og holde kontakten ved lige med sine venner og bekendte. Som bruger kan du indsætte små statusbeskeder med hvad du går og laver eller tænker på, som andre så kan følge med i. Det kan dog let blive overvældende med alle de status opdateringer som alle vennerne smider ind. Og nogle af vennerne er man måske knap så interesseret i at modtage disse opdateringer fra, og andre vil man gerne høre mere fra. Dette behov blev opfyldt af Twitter. Her er der lagt op til at man mere frit skriver sine opdateringer kun begrænset af 140 tegn pr opdatering. Alle har så mulighed for at abonnere på ens tweets. Man har også mulighed for at finde andre spændene folk og læse hvad de tweeter om uden først at skulle “godkendes” som ven.

Det sidste nye skud på stammen er amerikanske FourSquare. De tilbyder en lokationsbaseret social netværkstjeneste. FourSquare virker på den måde at man installerer et program på ens telefon eller computer, og hver gang man kommer til et nyt og interessant sted kan man via programmet “tjekke ind” på den lokation. En af ideerne med servicen er at virksomheder kan bruge servicen til at tilbyde rabatter til loyale kunder. Hvis du hver gang du sætter dig ned på en cafe ved åen i århus “checker ind” på foursquare får du tildelt point. + dit checkin resulterer i at du på din foursquare profil online automatisk skriver “Ole er tjekket ind på Barresso kaffe på park alle i Århus. Det betyder omtale til cafeen + du fortæller dine venner hvor du er, og hvis de er i området kan de jo lige kigge forbi. Hvis du er den person der oftest tjekker ind et sted bliver du registreret som Mayer på stedet. Og de lidt smarte steder kan sikkert nemt gennemskue at lidt ekstra rabat til den registrerede Mayer ikke er den allerdårligste forretning. :)

Du får også mulighed for at tilføje tips til de forskellige steder du tjekker ind. F.eks. “prøv at spørge efter tjener XYZ, og sig at du vil have menu 4 “The Århus Way” – du bliver ikke skuffet..” osv. Disse tips kan så læses af andre der tjekker ind.

Jeg har selv brugt FourSquare i et par uger nu og er meget positiv overfor mulighederne, og er spændt på at se udbredelsen over det næste års tid. April 2010 rundede tjenesten 1 mio brugere. Det er ret flot når tjenesten startede i Marts 2009.

En af de ting man lige skal være opmærksom på når man pludselig bliver bidt af alle disse tjenester, hvor mange af ens tanker, og informationer om hvor man er i verden, er at der også sidder mange lyssky personer rundt omkring hvor sådanne informationer er guld værd. Hvis Peter checker ind på et hotel i Paris gennem FourSquare er der jo ret stor sandsynlighed for at han ikke lige kommer hjem foreløbig, og det betyder jo at hans hus står frit tilgængeligt hjemme i Danmark….

Jeg har selv gjort mig tankerne og indbrudssikret min lejlighed så meget som muligt så længe jeg bruger disse tjenester.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply